Dlaczego warto zadbać o candidate experience?

Można zgodzić się, iż candidate experience jest ważnym elementem, który powinien być uwzględniany w profesjonalnej strategii personalnej organizacji. Czym jest?
Doświadczeniem…
Każdy pracownik był kiedyś kandydatem do zatrudnienia. Każdy były pracownik ma wyrobioną opinię na temat swojego pracodawcy. Każdy przyszły pracownik ma jakieś wyobrażenie swojego idealnego pracodawcy.

Candidate experience będziemy definiowali jako doświadczenie, uczucia wobec firmy podczas całego procesu rekrutacyjnego – od pierwszego do ostatniego momentu styku z marką pracodawcy. Warto zaznaczyć, iż cały proces zaczyna się w momencie pierwszego zetknięcia się z marką pracodawcy, nie zaś w momencie złożenia aplikacji. A więc, jeśli potencjalny kandydat ogląda reklamę telewizyjną prezentującą produkty danej firmy i postanawia do niej zaaplikować – ten moment można uznać za początek procesu.

Na proces ten ma wpływ wiele czynników. Pierwszym z nich będzie marka pracodawcy. To właśnie od niej będą zależały oczekiwania kandydata wobec firmy, a także procesu rekrutacji. Łatwo się domyślić, że im bardziej znana organizacja, tym oczekiwania będą wyższe.

Kolejnym czynnikiem będzie technologia w służbie HRu. Na opinię kandydata o danej firmie będzie miał wpływ jakość formularza rekrutacyjnego, za pośrednictwem którego aplikuje, firmowa strona internetowa, czy też jakoś rozmowy odbywanej za pośrednictwem telefonu czy skype z rekruterem.

Dalej można wymienić ocenę samego procesu rekrutacji, a dokładniej jego jakość. Czy jest on prowadzony czytelnie, według znanych kandydatowi zasad, czy kandydat na każdym jego etapie zna status swojej kandydatury.

Wydaje się, iż jednym z najważniejszych elementów tworzących candidate experience będą ludzie, którzy stykają się z kandydatem. Czy będą to pracownicy HR prowadzący proces rekrutacji, czy też potencjalni przyszli przełożeni, czy też wszyscy wszyscy inni, z którymi kandydat będzie miał do czynienia.

Czy warto jednak “zawracać sobie głowę” tym procesem?
Odpowiedzią na to będą badania:

42% kandydatów niezadowolonych z przebiegu procesu rekrutacji nie weźmie udziału w kolejnej rekrutacji tej firmy – zatem prowadząc proces pozyskania pracownika nieumiejętnie, możemy stracić wartościowego kandydata,

22% kandydatów podzieli się negatywną opinią na temat potencjalnego pracodawcy z innymi, także za pośrednictwem mediów,

56% kandydatów zadowolonych z przebiegu procesu rekrutacyjnego, choćby nie została wybrana – ponownie zaaplikuje do tego pracodawcy,

37% zadowolonych kandydatów poleci pracodawcę znajomym,

77% kandydatów zmieni opinię o firmie do której aplikowało na negatywną jeśli nie otrzyma informacji zwrotnej na temat przebiegu procesu,

58% niezadowolonych kandydatów zastanowi się dwukrotnie przed zakupem produktów firmy, do której aplikowali.

Wnioski nasuwają się same – rekrutacja jest bardzo delikatnym procesem, który powinien być przeprowadzony profesjonalnie. Mały błąd może kosztować utratę dobrej opinii, co ma o tyle wielkie znaczenie, iż dany kandydat może być także potencjalnym klientem organizacji – a więc nie tylko możemy stracić potencjalnego pracownika, ale także i klienta.