Employer branding – dlaczego warto?

Employer branding to po prostu proces budowania marki (wizerunku) pracodawcy. W rozmowach z klientami często pojawiają się argumenty, iż jest on zarezerwowany wyłącznie do dużych organizacji oraz, iż mniejsze firmy nie stać na jego prowadzenie. Czy rzeczywiście?

Wdrożenie odpowiedniej strategii w tym zakresie powinno zaowocować pozyskaniem najlepszych i najbardziej zmotywowanych pracowników. Ich zaś praca przełoży się na zbudowanie satysfakcji i lojalności klientów, zaś to z kolei spowoduje zwiększenie zysków organizacji.

Warto zatem zadać pytanie, czy daną organizację jest stać, aby EB nie prowadzić. Może to powodować utratę najlepszych pracowników, brak możliwości pozyskania najbardziej wartościowych kandydatów podczas rekrutacji, rotację pracowników, osłabienie wizerunku, zaś w konsekwencji pogorszenie wyniku finansowego.

Jakie zatem korzyści powinny być udziałem organizacji, która wdroży odpowiednią dla siebie strategię EB?

Możemy się spodziewać, iż pomimo braku prowadzonych rekrutacji, firma będzie otrzymywała aplikacje kandydatów, którzy będą chcieli w niej pracować ze względu na jej dobrą opinię rynkową. W ten sposób zbudujemy sobie bazę kandydatów, którzy będą czekali na nasze zaproszenie.

Powyższe przełoży się na efektywność procesu rekrutacji. Będzie on szybszy (mamy bazę kandydatów) oraz bardziej trafny (bardziej dopasowani i odpowiedni kandydaci). Tym samym proces rekrutacji będzie tańszy. Kandydaci mogą także zgodzić się na niższe wynagrodzenie byle tylko pracować dla znanej marki. Nasza oferta skierowana do nich będzie ofertą pierwszego wyboru – a więc jako organizacja nie będziemy konkurować z innymi pracodawcami o uwagę kandydata.

Nasza organizacja staje się magnesem, który przyciąga dopasowanych i odpowiednich kandydatów. Wydaje się, iż lubimy utożsamiać się z markami, które mają topowe znacznie na rynku. Także sami kandydaci podejmą odpowiedni wysiłek, aby być częścią tej marki i ją ubogacać swoją pracą.

Zabrzmi to jak banał, ale warto to zaakcentować – najlepsi pracownicy chcą pracować w najlepszych organizacjach. Najlepszy pracownik to pracownik wymagający – oczekuje zatem odpowiedniego środowiska pracy, które zapewni mu nie tylko dobre warunki, ale także możliwość rozwoju. To zaś zobowiązuje do systematycznego podnoszenia standardów pracy własnej.

Zaangażowani pracownicy, zadowoleni ze swojej pracy są najlepszymi ambasadorami swoich organizacji. To właśnie oni – na zasadzie kuli śniegowej – będę budować wizerunek firmy wśród swoich znajomych poprzez wyrażanie swoich pozytywnych opinii. Będą także czynić to za pośrednictwem mediów społecznościowych, także tych związanych z karierą.

Najlepsi pracownicy, z odpowiednim poziomem motywacji to mniejszy odsetek absencji oraz mniejsza rotacja. Tym samym nie tylko nie ponosimy dodatkowych kosztów z nimi związanymi, ale także wzmacniamy nasz wizerunek.

Ostatnim argumentem niech będzie ten finansowy – sposób w jaki organizacja traktuje swoich pracowników, przekłada się na ich zadowolenie z pracy, te zaś wpływa na jej efektywność. Organizacja efektywna lepiej traktuje swoich interesariuszy, w tym także klientów. A jeśli oni są zadowoleni – są skłonni pozostawiać w organizacji swoje pieniądze. Te zaś będą przekładały się na jej większy zysk.

Podsumowując można stwierdzić, iż inwestycja w employer branding jest wartościową inwestycją, z której będziemy mogli policzyć konkretne i wymierne zyski.